Een laag zelfbeeld wordt gekenmerkt door een gebrek aan zelfvertrouwen en een slecht gevoel over zichzelf. Mensen met een laag zelfbeeld voelen zich vaak niet prettig, ongemakkelijk of incompetent. Bovendien zijn mensen met een laag zelfbeeld hyper alert voor tekenen van afwijzing en ontoereikendheid. Vaak zien individuen met een gebrek aan zelfvertrouwen afwijzing en afkeuring overal om zich heen, zelfs als er geen is. Ze zijn voortdurend bang dat ze een fout zullen maken, een slecht beoordeling maken, iets gênants doen, zichzelf blootstellen aan spot, zich immoreel of verachtelijk gedragen. Het leven, in al zijn verscheidenheid, vormt een voortdurende bedreiging zonder zelfvertrouwen. Niets is dan ook belangrijker dan hoe je over jezelf denkt. Voldoende zelfvertrouwen hebben, zijn wie je bent en liefde voelen voor jezelf, zijn een aantal dingen die mensen vaak missen of te weinig hebben in de huidige samenleving. Maar waarom is het zelfvertrouwen vergroten zo belangrijk?

Hoe je zelfvertrouwen vergroten op een praktische manier?

Een goede plek om te beginnen met je zelfvertrouwen vergroten, is door te leren omgaan met je eigen innerlijke criticus. Deze stem kan je aansporen om dingen gedaan te krijgen of om dingen te doen om meer aanvaard te worden door de mensen in je omgeving. Maar tegelijkertijd zal het je zelfvertrouwen verminderen. Deze innerlijke stem fluistert of schreeuwt destructieve gedachten in je geest. Bijvoorbeeld gedachten als “Je bent helemaal niet goed in je werk en iemand zal dat ooit opmerken en zorgen dat je eruit gegooid wordt”. Of, ” Je bent lelijker en dikker dan je vrienden of vriendinnen”. Je hoeft dit echter niet te accepteren. Er zijn manieren om die kritische stem te minimaliseren en te vervangen door behulpzamere en positievere gedachten. Je kunt altijd de manier waarop je naar jezelf kijkt veranderen. Je zelfvertrouwen vergroten, kun je door eenvoudigweg de kritische stem in je hoofd te stoppen. Wat helpt, is een stop-woord of stop-zin. Van zodra de kritische stem zich laat horen in je hoofd, schreeuw: STOP! Richt nadien je gedachten opnieuw op iets constructiever. Zoals plannen wat je wilt eten voor het avondeten of je tactiek voor de volgende voetbalwedstrijd. Een andere manier is compassie met jezelf. Zelfmededogen is de radicale gewoonte om jezelf als een vriend te behandelen! Het is een prachtige manier voor het zelfvertrouwen vergroten. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfmedelijden zelfs beter is voor je mentale gezondheid dan zelfrespect. Hoewel dit misschien eenvoudig klinkt, is het misschien een uitdaging om jezelf met mededogen en vriendelijkheid te behandelen. Hier zijn de drie stappen voor het beoefenen van zelfmededogen:

  • Erken en let op je lijden.
  • Wees vriendelijk en zorgzaam in jouw reactie op je lijden.
  • Vergeet niet dat imperfectie deel uitmaakt van de menselijke ervaring en iets is dat we allemaal delen.

Stop met jezelf te vergelijken met anderen!

Het is een grote vergissing om je zelfvertrouwen te vergroten door jezelf met anderen te meten. Onze concurrerende cultuur vertelt ons dat we speciaal en bovengemiddeld moeten zijn om ons goed te voelen, maar we kunnen niet allemaal bovengemiddeld zijn op hetzelfde moment. Er is altijd iemand rijker, aantrekkelijker of succesvoller dan wij. Zelfvertrouwen wordt gebouwd op zelfrespect. Als je een leven leidt dat in overeenstemming is met je eigen principes, wat het ook mag zijn, heb je meer kans om jezelf te respecteren, meer zelfvertrouwen te hebben en het zelfs beter te doen in het leven. Indien je ondersteuning kan gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten, kun je beroep doen op de praktijk Precies Zoals Je Bent. Er wordt voor jou een individuele training opgesteld en samen met je coach zul je erin slagen je zelfvertrouwen te vergroten. Meer informatie vind je hier www.precieszoalsjebent.nl. 

Categorieën: Coaching en Workshops