In 2010 ben ik Nederland ontvlucht. Redelijk letterlijk, want het ondernemersklimaat in Nederland werd me eigenlijk te beroerd. De enorme opkomst aan zzp’ers met hun droomprijzen werd me te veel, net als alle freelancers die links en rechts opkwamen en zich etaleerden als ondernemers met een gevestigd bedrijf. Ik wilde weten met wie ik zakendeed en dat was niet langer mogelijk. Ik besloot me te vestigen in Duitsland waar ik al snel een leuke fabriek over kon nemen voor het produceren van verschillende producten. Intussen heb ik verschillende productiefaciliteiten in bezit en zijn er in Europa meer dan honderd mensen aan het werk met de producten die wij maken. Dit betekende dat ik ook een zakenpartner aan moest nemen en daar heb ik goed aan gedaan. Richard, mijn partner in crime, wees me erop dat er in Nederland veel vraag is naar veel van de producten die we maken. Maar aangezien we niet aan consumenten verkopen, maar alleen aan tussenpersonen zoals de detailhandel, hadden we een manier van container transport nodig. Zo komen de producten immers goed, veilig en goedkoop over. Richard had goede ervaringen met L. de Kraker Transport VOF (transportbedrijf-zeeland.nl). Na het zoeken naar andere mogelijkheden zijn we toch maar eens op de koffie gegaan om te praten over het container transport.

Snel en voordelig container transport

We hebben geen enorme marges op de producten die we maken. Rond de veertig procent is de richtlijn. Dat betekent dat we geen enorme overheadkosten mogen maken omdat we anders niet rond kunnen komen met de producten die we maken. Los vervoer van goederen is daarom onmogelijk omdat er te veel handelingen mee gepaard gaan. Busjes laten rijden is al helemaal uit den boze aangezien er dan te veel manuren in de producten komen te zitten. Container transport was de beste optie. Minder handelingen, minder manuren en vooral direct een unieke mogelijkheid die we zelf niet overwogen hadden. Onze producten worden vooral verkocht in Duitsland. Dat er interesse was vanuit Nederland, wist Richard te vertellen. Maar het bedrijf van het container transport (transportbedrijf-zeeland.nl) wist dat er ook een aantal adresjes in Nederland en Frankrijk te vinden waren die hier ook wel oren naar konden hebben. En jawel, binnen een maand zorgde het container transport ervoor dat er constant ritten gemaakt worden vanaf Duitsland naar Frankrijk, België en Nederland. Vooral de flexibiliteit is ongelooflijk. De mannen van het container transport proberen zoveel mogelijk ritten te combineren om zo de kosten te drukken en dat betekent dat we meer producten kunnen maken en die weer kunnen laten vervoeren met het container transport.

Een beter ondernemersklimaat?

Ik schreef eerder al dat ik Nederland ontvluchtte vanwege het ondernemersklimaat. Ik moet na een aantal jaren toegeven dat het ook in Duitsland een situatie geworden is met weinig transparantie. We hebben korte tijd geprobeerd om de mogelijkheden in Zweden te bekijken, maar daar is een heel ander probleem: er zijn niet veel zzp’ers en freelancers, maar de belastingen zijn er wel veel hoger en container transport via de boten en bruggen wordt direct enorm duur. Daarom oriënteren we ons op dit moment op de mogelijkheden in Hongarije waar we een aantal contacten hebben. We verplaatsen niet de volledige productie omdat dit te duur zou worden met het container transport, maar we zijn wél op zoek naar een plek om ons hoofdkantoor op te zetten zonder dat we alle mensen na moeten trekken die we aan het werk willen zetten voor ons. Wat dat betreft is het tegenwoordig echt niet beter dan vroeger.    

Categorieën: Auto's en Motoren